Shockwave therapie

Veel mensen hebben last van een tenniselleboog, hielspoor, achillespees of schouderverkalking. Velen van hen hebben diverse behandelmethoden geprobeerd maar blijven klachten houden. Een succesvolle methode om deze pijn te behandelen is Extracorporeal ShockWave Therapy (ESWT). Deze methode is vergelijkbaar met de werking van een niersteenvergruizer. Door middel van gefocusseerde schokgolven wordt de pijnlijke plek behandeld. Een operatie kan hierdoor in veel gevallen worden voorkomen.

Met ESWT (Extra Corporeal Shockwave Therapy) kunt u door behandeling snel van uw pijn af zijn zonder een operatie!

Chronische pijnklachten gelokaliseerd in spieren en pezen zijn vaak behandelbaar met deze nieuwe vorm van pijnbestrijding. Bijvoorbeeld de tenniselleboog, golferselleboog, pijnlijke achillespees, runnersknee of jumpersknee en hielspoor.

ESWT wordt beschouwd als één van de meest innoverende ontwikkelingen in de recente pijnbehandeling van het bewegingsapparaat. In tegenstelling tot conventionele behandelmethodes wordt met shockwavetherapie de pijn rechtstreeks bij de oorsprong bestreden zonder medicatie of chirurgie.

Indicaties

Bij Fysiq Vision worden indicaties/aandoeningen behandeld die zijn vastgesteld door de ISMST (International Society for Medical Shockwave Treatment). Dit zijn tot nu toe:

• Impingement van de schouder met calcificatie
  • Tenniselleboog (Epicondylitis lateralis)
  • Golferselleboog (Epicondylitis medialis)
  • Hielspoor en Fasciïtis/Fasciosis Plantaris
  • Knieblessure (Jumpers- of Runnersknee)
  • Liesblessures (Tendinitiden van de adductoren van de lies)
  • Achillespeesblessures (Achillodynie)

Contra Indicaties

• Polyneuropathie
  • Zwangerschap
  • Gebruik ontstollingsmiddelen
  • Cardiale problemen zoals arithmie
  • Toepassing in de buurt van epifysairschijven
  • Toepassingen rond schedel en wervelkolom

Wetenswaardigheden over shockwave

In tegenstelling tot conventionele behandelingsmethodes kan met ShockWave Therapie de oorzaak van de pijn rechtstreeks bij de oorsprong worden bestreden, zonder medicatie of chirurgie. Er wordt een hoog-energetische schokgolf opgewekt, die tot diep in het weefsel effect sorteert. Succesvolle resultaten worden dan ook reeds bereikt na enkele behandelingssessies.

Heeft u een van deze klachten?
  • Schouder met beperkte beweeglijkheid
  • Chronische elleboogpijn (tennis-, golferselleboog)
  • Pijn aan de knieschijf (Jumpersknee)
  • Chronische pijn aan de Achillespees (achillodynie)
  • Hielspoor of fasciitis plantaris
  • Chronische nek-, schouder- of rugpijn
  • Andere vormen van peesontstekingen en verkalkingen

VRAGEN

Beproefde doeltreffendheid van ShockWave

Behoort u tot de talloze patiënten met chronische pijnklachten? Heeft u al verscheidene mogelijkheden geprobeerd om ervan verlost te raken? Injecties, medicatie, fysiotherapie, relaxatiemethodes, enz. Keerde uw pijn ook altijd na korte tijd terug, vaak zelfs erger dan voordien? Dan is Shockwave ook voor u wellicht een goede keus. Een vrijblijvend gesprek en onderzoek zal het uitwijzen.

Wetenschappelijke studies tonen werkzaamheid aan

Chronische pijn wordt veelal veroorzaakt door ontstekingen en/of verkalking van een spier, pees of slijmbeurs. Ook verkrampte spieren of spierknopen, zogenaamde Myofasciale Triggerpoints, kunnen veel pijn veroorzaken. Gefocusseerde ShockWave kan hier uitkomst bieden.

Hoe werkt de ESWT behandeling precies?

Allereerst lokaliseren wij het pijngebied. Nadat de bron van de pijn en het pijngebied zijn geïdentificeerd, wordt dit gebied blootgesteld aan korte shockwave-impulsen. Deze hoogenergetische akoestische impulsen verbeteren de stofwisseling en de bloedcirculatie in het pijngebied. Ze stimuleren op die manier het aanwezige herstelmechanisme van het lichaam. Met andere woorden, ShockWave heeft als prikkel, alles te maken met het menselijk lichaam en is geen bestraling.

Is ShockWave een vorm van ultrageluidtherapie?

Nee. ShockWave is een geheel eigen prikkel. Het best te omschrijven als een zichzelf verplaatsende trilling die zich echter wel gedraagt als een geluidstrilling (longitudinaal). Shockwave wordt ook toegepast in niersteenvergruizers, maar dan met een nog veel hogere intensiteit en ook gefocusseerd.

Wat zijn de voordelen van ShockWave Therapie?

• Behandeling zonder geneesmiddelen of chirurgie
  • Kortdurende behandeling (tot 10 minuten per sessie)
  • Uitstekend therapiesucces, gemiddeld na slechts 2 tot 5 behandelingen
  • Behandeling van de oorzaken in plaats van de symptomen
  • Pijndemping en herstel van de mobiliteit na enkele dagen
  • Weinig bijwerkingen; wel kan direct na de behandeling een lichte roodheid of zwelling ontstaan
  • Dankzij shockwave-therapie kan een injectie of zelfs een operatie overbodig blijven.

Is ShockWave een pijnlijke therapie?

Er zijn verschillende soorten ShockWave apparaten. Momenteel worden in enkele ziekenhuizen de grotere apparaten gebruikt. Behandeling met deze gefocusseerde shockwave is erg pijnlijk, ondanks dat er lokale verdoving wordt gebruikt. Het behandelresultaat wordt maximaal na 2-3 behandelingen bereikt. Het apparaat dat bij ons in de praktijk wordt gebruikt is ook gefocusseerd, maar de prikkel is iets milder, maar veel krachtiger dan de ongefocusseerde. Er komt ook geen verdoving aan te pas. Een voordeel is, dat de te behandelen plek door het bewerken met de "straal", goed kan worden gelokaliseerd.

Hierdoor is deze apparatuur makkelijker in gebruik. De klant voelt een duidelijke sensatie, die zonder verdoving is vol te houden.

Hoe lang duurt een behandeling?

Per zitting worden zo’n 2000 pulsen toegediend (verschilt per indicatie en klacht!). Dit duurt gemiddeld 5 -10 minuten. De zittingen hebben een behandelinterval van 5 tot 10 dagen.